آموزش HTML-درس ششم – پیوند ها - طراحی سایت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طراحی سایت
   مشخصات مدیر وبلاگ
 
    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 20
بازدید دیروز : 1
کل بازدید : 11746
کل یادداشتها ها : 11
------------------------------------------------------


------------------------------------------------------

نوشته شده در تاریخ 96/11/30 ساعت 1:11 ع توسط متین تیماسی


اهداف این جلسه :

  1. ایجاد پیوند بین صفحات و پست الکترونیک
  2. آدرس دهی مطلق و نسبی

این درس یکی از کاربردی ترین درس های HTML می باشد و درعین حال بسیار هم ساده است.

ایجاد پیوند یا لینک بین صفحات وب


برای اینکه بتوانیم بین صفحات پیوند ایجاد کنیم از تگ <a> استفاده می کنیم.در این تگ یک مشخصه بنام href وجود دارد که ضروری می باشد.همچنین مشخصه ی target نیز وجود دارد که هرچند ضروری نیست ولی مفید می باشد. با یک مثال درک موضوع را ساده تر می کنیم:

رمثال بالا نوشته ی “عصر علم” درصفحه با رنگ آبی و خط زیر آن نمایش داده می شود و کاربر با کلیک بر روی آن به آدرس تعیین شده در مشخصه ی href هدایت می شود. مشخصه ی target  هم نحوه ی باز شدن صفحه ی جدید را تعیین می کند و مقدار blank_ نشان می دهد که آدرس دریک صفحه ی جدید نمایش داده خواهد شد در صورتی که اگر این مشخصه را از تگ بالا حذف کنیم آدرس در همان صفحه ی فعلی که در آن حضور داریم بارگزاری می شود.

سایر مقادیر قابل قول برای مشخصه target عبارتند از:

self   ، _parent_ و top_ که می توانید با بکارگیری آنها تفاوت میان آنها را فرا گیرید.

 

تمرین 1-6 : یک صفحه وب بسازید و در آن یک لینک به صفحه سایت گوگل با آدرس google.com ایجاد کنید .

آدرس دهی

در کل دو نوع آدرس دهی وجود دارد:

  • مطلق یا کامل
  • نسبی

در آدرس دهی مطلق آدرس باید به طور کامل ذکر شود به عنوان مثال :

طراحی سایت

توجه داشته باشید که در آدرس دهی مطلق حتما باید نوع پروتکل صفحات ذکر شود یعنی برای صفحات وب معمولی باید http:// و برای صفحات وب امنیتی https:// در آدرس گفته شود .

ولی اگر فایل ها و یا صفحات شما در یک پوشه و یا یک جا قرار دارند بهتر است از آدرس دهی نسبی استفاده کنید . در آدرس دهی نسبی ، مکان قرارگیری فایلها و صفحات به نسبت صفحه مبدا تعیین میشوند . به عنوان مثال ، تصور کنید که صفحه ی وب شما در پوشه ی A قرار دارد و درون پوشه ی A پوشه ی دیگری به نام image قرار دارد. حال شما می خواهید در صفحه ی خود ( که در فولدر A است ) آدرس تصویر 1.jpg که در پوشه ی image قرار دارد را قرار دهید و به عبارتی به آن تصویر لینک بدهید ، نتیجه به صورت زیر خواهد بود :

طراحی سایت
حال تصور کنید که صفحه ای دیگر از سایت با نام page.html در زیرپوشه ی myfolder درون پوشه ی A وجود دارد  و می خواهیم لینک تصویر 2.jpg را که در پوشه ی image درون پوشه ی A قرار دارد را در آن نمایش دهیم ( یعنی در پوشه A دو فولدر داریم ، یکی image و دیگری myfolder ، درون فولدر image دو تصویر با نامهای 1 و 2 داریم ، درون پوشه myfolder هم یک صفحه وب با نام page.html و میخواهیم در این صفحه عکس 2 را که در پوشه A قرار دارد نمایش دهیم ، برای اینکه سردرگم نشید ، این فولدرها رو در سیستم خودتون ایجاد کنید و در عمل مشاهده کنید )  ، نتیجه عملی کد لینک به صورت زیر خواهد بود :
طراحی سایت

کد بالا رو در صفحه page.html تایپ کنید و نتیجه رو مشاهده کنید .

کد ” /.. ” به مرورگر می گوید یک پوشه به عقب برگرد و سپس پوشه ی image را جستجو کن و تصویر 2.jpg را درون آن بیاب!

تفسیر کد بالا اینطور خواهد بود :

از اونجایی که صفحه page.html که صفحه مبدا ما حساب میشه درون فولدر myfolder قرار داره ، اگر یک گام به عقب برگردیم ( یعنی ” /.. ” ) ، از پوشه myfolder خارج خواهیم شد و وارد پوشه ی A میشیم . بعد از وارد شدن به پوشه A میتونیم وارد پوشه image بشیم ( image/ ) و درون فولدر image تصویر 2.jpg رو پیدا میکنیم . کمی پیچیده است ولی امیدوارم آدرس دهی نسبی رو متوجه شده باشید !

* در آدرس دهی نسبی ، صفحه مبدا همون صفحه ایست که کد رو داریم درون اون مینویسیم .

تمرین 2-6 :

در دسکتاپ کامپیوتر خود یک فولدر به نام html ایجاد کنید . درون این فولدر نیز دو فولدر به نام های A و B ایجاد کنید و درون فولدر B یک فولدر به نام image بسازید و یک تصویر دلخواه درون فولدر image قرار دهید و نام آن را ax.jpg قرار دهید. حال در فولدر A یک صفحه با نام index.html ایجاد کنید که لینک تصویر ax.jpg را با نام ” تصویر دلخواه من ” شامل شود.

پیوند به بخشی از همان صفحه

می توان بین بخش های یک صفحه با استفاده از نماد # و مشخصه ی id پیوند برقرار کرد.نحوه ی کار به این صورت است که به عنوان مثال شما در بالای صفحه ی خود لیستی دارید و هرکدام از موارد لیست در ادامه ی صفحه توضیح داده شده اند و شما قصد دارید که کاربر بتواند با کلیک بر روی هر کدام از موارد لیست توضیحات مربوطه را مشاهده کند. به مثال زیر توجه کنید :

طراحی سایت

تگ بالا لینکی را با نام ” مورد اول ” ایجاد می کند . به آدرس آن توجه کنید.برای اینکه مرورگر بتواند این آدرس را بیابد در تگ مقصد از مشخصه ی id استفاده می کنیم :

طراحی سایت

حال اگر تگ بالا را قبل از شروع بخش توضیحات مورد اول قرار دهید کاربر با کلیک بر روی لینک  ” مورد اول ” به بخش توضیحات آن فرستاده می شود.
این روش بین چندین صفحه هم کاربرد دارد.مثلا ممکن است بخش توضیحات مورد اول در صفحه ی دیگری باشد آنگاه آدرس آن بدین صورت تغییر خواهد کرد:

طراحی سایت

پیوند به آدرس پست الکترونیک

برای اینکه با مخاطبین خود در ارتباط باشید می توانید آدرس پست الکترونیک خود را به صورت پیوند و یا همان لینک در سایت و یا صفحه ی خود نمایش دهید. همه چیز مانند پیوند بین صفحات می باشد و فقط یک تفاوت وجود دارد، به مثال زیر توجه کنید :

طراحی سایت

با کلیک بر روی لینک بالا برنامه ی متناسب با ارسال ایمیل در سیستم کاربر گشوده می شود ( به طور معمول Outlook است) و به کاربر اجازه می دهد که ایمیلی را به پست الکترونیک شما ارسال نماید. به نحوه ی آدرس دهی برای پست الکترونیک دقت کنید.دراینجا پیام ها به آدرس info @ AsreElm.com ارسال خواهند شد.


جواب ها:



طراحی سایت,آموزش html

منبع








طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ


           
           

هدایت به بالای صفحه